6 dingen die je nu kunt doen om je fijner te voelen

 

concrete dingen die je kunt doenDit is niet de beste tijd van ons leven, laten we daar even duidelijk over zijn. En we kunnen er ook nog eens weinig aan doen. Normaal gesproken kan je werken aan je eigen problemen. Of leren hoe ermee om te gaan. Maar nu? We kunnen niks doen aan de Coronacrisis, niks aan het gebrek aan zonlicht en niks aan het feit dat het herfst is. De combinatie maakt het gewoon ontzettend moeilijk. Ik heb nog nooit zoveel scholen tegelijkertijd gesproken over dat het écht niet gaat met hun leerling met Tourette. Ik heb nog nooit zoveel mensen tegelijkertijd gekend die balanceren op het randje van hun mogelijkheden. Het is teveel, we kunnen dit niet aan, we zijn hier niet voor gemaakt. Toch gaan we het overleven. Hoe? Met plan, euh… L? Zolang we nog maar niet bij Z zijn!

Concrete dingen die je kunt doen

Ok, concrete dingen die je kunt doen en die niet teveel moeite kosten. Waarom concreet? Omdat het dan gemakkelijker is. Je hoeft ook niet al deze dingen te doen. Begin bij één punt, wat jou het gemakkelijkste lijkt. Of het leukste. Of wat dan ook. Kies er één en probeer. Lukt het niet? Kies een andere! Stapje voor stapje.

  1. Realiseer je dat dit écht een hele moeilijke tijd is. Dat je hier niet voor gemaakt bent. Dat alles heel veel erger is dan normaal. En dat dat niet aan jou ligt. Kijk om je heen: je bent niet de enige. Schrijf eens alles op wat er nu niet lekker loopt en waar je geen controle over hebt. En als je daarmee klaar bent, maak dan eens een lijstje met dingen die wél lekker gaan. Heb je een dak boven je hoofd? Heb je eten? Internet? Netflix? Je kan het zo gek niet verzinnen! Doe dit niet om te vergelijken met hoe zwaar anderen – die deze dingen niet hebben – het hebben, maar gewoon om te kijken naar wat jij wel hebt.
  2. Verwacht minder van jezelf. Doe je normaal 5 dingen op een dag en kook je 7 dagen in de week? Dat is voor nu niet haalbaar. En dat is ok. Probeer eens 3 dingen te doen en 4x te koken. Zo zorg je ervoor dat je niet steeds faalervaringen hebt én dat je tijd over hebt om iets leuks te doen zonder dat je je schuldig hoeft te voelen.
  3. Zoek afleiding. Ga even lekker met een kop warme chocolademelk slechte kerstfilms kijken op Netflix. Of ga lekker even gamen en dan iets langer dan normaal. Raak jezelf kwijt in Youtube, knutselen, je huis verbouwen, maar net wat je leuk vindt en wat voor jou werkt.
  4. Gun jezelf iets lekkers. Ik voel me er nu al schuldig over dat ik deze op heb geschreven, maar eigenlijk is dat onzin. Het is allemaal al moeilijk genoeg, af en toe iets lekkers is alleen maar goed.
  5. Zeg iets vaker ‘nee’. Niet tegen jezelf, maar wel tegen anderen. Even alleen doen wat je bedacht hebt om te doen. Wat je zelf wilt doen. Anderen komen volgende week, of de week daarna, wel weer. Je mag best wat meer je grenzen aangeven!
  6. Doe aan self care, hoe dat voor jou ook fijn is. Mediteren, sporten, wandelen, een boek lezen etc. Alles wat voor jou goed voelt. En misschien nog wel veel gemakkelijker: schrijf je in voor mijn Self Care Adventskalender! Iedere dag van december krijg je een leuke tekst of opdrachtje in je mail waardoor je even stil kan staan bij wat goed is voor jou. Inschrijven kan hier: klik!

Deze blog typen was vandaag het laatste wat ik te doen had! Dat is een heerlijk gevoel, want ik heb al weken niet meer mijn dagplanning af gekregen. Nu heb ik minder dingen gepland en zelfs nog tijd over om wat leuke dingen te doen. Ik heb een paar hele leuke dingen gezien bij de Xenos, dus die ga ik even halen! 😊