Corona: 7 tips om thuis de rust te bewaren nu de scholen gesloten zijn

corona jongensHet is zover: door Corona zijn de scholen en sportclubs gesloten. Wij als volwassenen zagen het waarschijnlijk al wel aankomen, maar voor kinderen ligt dat toch wat anders. Kinderen kunnen deze situatie moeilijk overzien, en kinderen met een aandoening als ADHD, Tourette of ASS al helemaal. Ze moeten dus afgaan op wat de volwassenen om hun heen vertellen, en dat in een tijd die toch al beangstigend is. Omdat deze kinderen vaak ook nog eens anders denken, hebben ze meer ervaringen met het niet kunnen vertrouwen van volwassenen, wat dit alles nog enger maakt. Toch is het mogelijk om de rust te bewaren in deze spannende tijd. In deze blog zeven tips om dat te doen. Let op: alle onderstreepte woorden zijn (zoals altijd) linkjes! Hier kan je veel meer tips en info vinden.

  1. Realiseer je dat wat ik hierboven heb geschreven waarschijnlijk ook voor jouw kind geldt. We weten niet precies wat er gaat gebeuren en wie er ziek wordt. Dit is erg moeilijk voor kinderen die het eigenlijk nodig hebben om te weten waar ze aan toe zijn. Heb er daarom begrip voor als het even niet gaat. Het is handig om alvast een afspraak te maken voor wanneer het niet gaat. Bij woede mag je in kussens slaan, geef je ouders een afgesproken signaal wanneer het niet gaat en je even alleen wilt zijn, of juist even wilt knuffelen.
  2. Probeer zoveel mogelijk structuur te houden in de dag. Maak een dagschema wat iedere dag (ongeveer) hetzelfde is. Neem daarin waar mogelijk begin- en eindtijden op, en maak het zo concreet mogelijk. Dus schrijf op wat je kind gaat doen: niet ‘hobby’, maar ‘fortnite’. Probeer de dag in te delen in blokken van een uur, tenzij je kind het fijner vindt wanneer de blokken iets langer of korter zijn. Neem deze dingen op in je planning:
    1. Tijd om op te staan en te gaan slapen (deze mogen best iets later zijn dan normaal).
    2. Ochtend- en avondritueel (tanden poetsen, douchen etc.).
    3. Tijden waarop jullie gaan eten.
    4. Een paar uur per dag: leren, bewegen, hobby (knutselen/gamen/lezen/spelletjes/etc.).
    5. Een moment om samen iets te doen én een moment waarop iedereen zich even terugtrekt. Zo worden jullie elkaar iets minder snel zat.
  3. Zorg ervoor dat je kind elke dag even kan bewegen, ook als jullie niet naar buiten kunnen. Klik hier voor tips voor binnen bewegen met kinderen.
  4. Probeer je kind een paar uur per dag ‘schoolse activiteiten’ te laten doen. Dit kan d.m.v. werkbladen (klik hier, hier en hier), maar ook dit speciale youtubekanaal wat gestart is (klik hier) en samen proberen opdrachten te maken uit werkboeken die jullie thuis hebben liggen. Het is helemaal leuk als jullie samen op zoek gaan naar leuke manieren om te leren! Denk bijvoorbeeld aan lekkere recepten bakken (waarbij je veel af moet meten en wegen) of kleine experimentjes die je zonder risico thuis kunt doen. En als het aangeboden wordt: volg het onderwijs en de tips die de school van je kind geeft.
  5. Denk ook aan jezelf! Deze periode is niet alleen voor je kind heftig, maar ook voor jou! Vergeet jezelf dus niet. Plan in ieder geval één keer per dag een momentje voor jezelf in. Je kind kan in die tijd even lekker lezen, gamen of wat dan ook en mag je even niet storen.
  6. Als je zelf vanuit thuis moet werken: hang een ‘veel gestelde vragenlijst’ op. Zo hoeven je kinderen je niet continu te storen voor vragen. Denk aan vragen als ‘mag ik een snoepje?’, ‘mogen we tv kijken?’ en ‘wanneer ben je klaar?’. Hier een mooi voorbeeldje.
  7. Maar vooral: blijf rustig. Hoe het nu ook voelt, ook dit gaat weer voorbij.

Ik wens jullie heel veel succes en sterkte de komende tijd! Hopelijk komen we er allemaal ongeschonden doorheen. Mocht er vraag naar zijn, dan kan ik in de komende weken een keer een livesessie van #LauraLegtUit doen. Heb je vragen over hoe om te gaan met de huidige situatie? Mail ze naar lauralegtuit@tictalkmore.nl, ik zal proberen zoveel mogelijk te beantwoorden. De nieuwste aflevering kan je overigens hier bekijken: klik.

P.s. Toevoeging van een slimme moeder: verander NIETS aan de medicatie van je kind! Ook niet als hij of zij alleen medicatie krijgt voor op school. Hij of zij heeft nu rust en regelmaat nodig, dus houdt de normale medicatie aan. Pas alleen aan als dit in overleg is met een specialist of huisarts.

De meeste volwassenen begrijpen mij niet, maar jij wel.
F. (11 jaar)