De zomertijd jetlag

Hoe ga jij om met de wisseling van winter- naar zomertijd? Die vraag kreeg ik aan het begin van deze week. Ik had er altijd een hekel aan, maar ik kan me voorstellen dat dat anders is nu ik beter slaap. Nou, niet dus.

Nog vroeger op

Sinds een tijdje staat mijn wekker op 8.30u, en dan word ik ook echt wakker. Dat is veel eerder dan wat voor mijn slaaptherapie lukte. Doordat de klok een uur vooruit is gegaan, denkt mijn lichaam nu dat ik om 7.30u wakker word. Dat is niet echt bevorderlijk.

Hetzelfde geldt voor de avond: ik maak nu om 22.30u aanstalten om naar bed te gaan. Mijn lichaam ervaart dit nu als 21.30u. Terwijl ik jaren lang niet vóór 3.00u heb kunnen slapen. Ik moet me aan een strak schema houden, maar ze hebben de hele wereld om me heen veranderd. Dat is hoe het voelt. Het resultaat is een onvervalste zomertijd jetlag.

Moe en gaar

Opstaan gaat redelijk (lang leve de lichtbril), maar vanaf daarna gaat het alleen maar bergafwaarts. De eerste dagen was ik ’s avonds weer erg wakker, en heb ik zelfs wat artikelen zitten typen. Maar inmiddels is dat ook niet meer. Ik houd me er maar aan vast dat die jetlag vast snel weer over is. Hoop ik.

Ik ben ook veel gevoeliger voor prikkels, wat natuurlijk logisch is als je moe bent. Mijn hoofd is snel vol en ik krijg niet zoveel gedaan als normaal. De manier hoe ik daarmee omga is door deels door te zetten en deels naar mijn lichaam te luisteren. Ik plan minder in op de dag. Ik begin met wat werk, neem dan pauze, en doe weer wat werk. Zo werk ik steeds totdat mijn hoofd weer volgelopen is. Dan is het weer tijd voor pauze.

Nu maar wachten tot mijn zomertijd jetlag weggetrokken is! Ik ben het inmiddels in ieder geval wel eens met al die wetenschappers die zeggen dat het beter is om standaard in de wintertijd te leven…

Hoe gaan jullie hiermee om?

De meeste volwassenen begrijpen mij niet, maar jij wel.
F. (11 jaar)