Genieten van je ‘lastige’ leerlingen

Kinderen met Tourette, autisme, en zéker die met ADHD worden vaak aangemerkt als ‘lastige kinderen’. Ze blijven niet bij hun werk, luisteren niet, zijn nóóit stil en noem maar op. Toch zijn dit precies de kinderen waarvan ik het meeste kan genieten. Juist wanneer ze een keer iets moeilijks moeten doen, moeten opletten of zich moeten concentreren. Ik zal uitleggen hoe dat zit.

Lastige kinderen

Net had ik weer even zo’n momentje: trots en genieten van kinderen die normaal gezien worden als lastige kinderen. Ik ben in Oeganda en de kinderen met wie ik hier werk hebben dan wel geen aandoeningen, maar ze hebben wel de nodige problemen. Concentreren vinden ze moeilijk, ze maken vaak ruzie en luisteren doen ze maar zelden! Toch is er op dit moment een knutselles bezig, met zo’n 50 kinderen, en zitten ze allemaal al zeker drie kwartier heel fanatiek te knutselen. Het ziet eruit als de voorbeeldige klas!

Waarom het nu ineens wel goed gaat? Ze doen eens wat anders dan ‘normaal’ (deze knutsels komen uit Amerika), ze krijgen les van een witte juf (altijd interessant), het is rustig in het centrum en blijkbaar vinden ze het gewoon leuk! En dan kunnen ze zich ineens wél concentreren, luisteren ze ineens wél en maken ze eens niet continu ruzie.

Drukke kinderen in de klas

Wat mij betreft is deze situatie hét bewijs dat omstandigheden heel veel gedrag bepalen. Ik heb dit namelijk ook vaker meegemaakt met kinderen met Tourette, of ADHD. Tijdens de Tackle your Tics onderzoekweken gebeurde het regelmatig: kinderen die helemaal opgingen in hun taak, goed luisterden en zich heerlijk op hun gemak voelden. Een simpel voorbeeld: tijdens de laatste dag bedachten de kinderen dat ze een presentatie aan hun ouders wilden geven over wat ze geleerd hadden. Prima, leuk! Vervolgens zijn ze een uur lang uiterst geconcentreerd bezig geweest met het voorbereiden van de presentatie. En als het programma het toe had gelaten, hadden ze er twee uur later nog gezeten. Volledige focus, super veel enthousiasme en gewoon een heerlijke sfeer.

Leerkracht: geniet!

Dit is geen blog om te zeggen dat leerkrachten het fout doen als ze deze situaties niet zien. Dit is een blog om aan te geven dat het kan, en dat ik hoop dat iedere leerkracht dit ooit ziet. Het liefst in het ‘lastigste kind’ van allemaal. Dit zijn de momenten waar je het voor doet. Het is vaak hard werken, en nog harder werken, maar ik hoop van harte dat alle leerkrachten deze mooie momenten ook ooit te zien krijgt. Geniet van de mooie dingen! Van die kleine momentjes waarin alles ineens goed gaat. Of waarin één ding ineens goed gaat. En gebruik die energie om de lastige momenten door te komen. Dan zal ook dat ene lastige kind een hele fijne en bijzondere leerling zijn.

Benieuwd naar hoe je omstandigheden kunt verbeteren, waardoor dit soort fijne momenten vaker voor kunnen komen? Kijk eens naar mijn e-learning modules over prikkels in de klas, structureren en plannen in de klas, en woede voor leerkrachten. Succes en… geniet!

De meeste volwassenen begrijpen mij niet, maar jij wel.
F. (11 jaar)