Waarom minder naar school gaan net zo logisch is als parttime werken

In Nederland vinden we parttime werken heel normaal. Het zit in onze cultuur en het is vaak een keuze. Parttime naar school gaan wordt niet normaal gevonden, terwijl dat soms toch nodig is. Ik kán niet fulltime werken en ik kon ook lange tijd niet fulltime naar school. Er is teveel chaos in mijn hoofd, ik ben te moe, er komen teveel prikkels binnen. Ik heb rust nodig, vaak. Dat is niet zielig, of erg of wat dan ook. Het is gewoon een feit. Mijn normale wekelijkse schema: ma, di, do en vr werk ik vijf uur, op woensdag lig ik in bed. En dat werkt prima.

Parttime naar school

Terwijl parttime werken dus heel normaal gevonden wordt, schiet iedereen in paniek wanneer een kind niet fulltime naar school kan. We verwachten van kinderen dat ze vijf dagen in de week van 8.30u tot 15.00u (of later) naar school gaan. Soms met een lange pauze tussendoor, maar steeds vaker ook niet. Het continurooster geeft 15min om te eten en 15min om te spelen, en dan weer door! Op de middelbare school zijn er vaak twee pauzes, van ieder zo’n 20-30min. En die pauzes zijn een kakofonie van prikkels. Dus uitrusten lijkt niet echt part of the deal!

Ik vraag me dan af: is dit wel realistisch? Kunnen we wel van kinderen met Tourette, ADHD en/of autisme vragen om fulltime naar school te gaan? Terwijl we het heel normaal vinden als een volwassene met één of meer van deze aandoeningen niet fulltime werkt? Als je het zo bekijkt, is het antwoord heel gemakkelijk: nee, dit is niet realistisch.

ADHD en Tourette zijn vaak sterker aanwezig in de kindertijd. Daarbij komen de nodige hormonen, die ieder kind heeft. Dat is nogal iets! Je zou zelfs kunnen stellen dat het eenvoudiger zou moeten zijn voor volwassenen om fulltime te werken, dan het is voor kinderen om fulltime naar school te gaan. Mijn advies daarom: raak niet in paniek wanneer je kind niet fulltime naar school kan, want dat is heel begrijpelijk!

Praktische oplossingen

Uiteraard zorgt het wel voor praktische problemen, dat snap ik ook. Maar die problemen zijn een stuk gemakkelijker op te lossen als je minder in paniek bent. Hier een paar dingen die je zou kunnen proberen:

  • Een apart kamertje (liefst met bed) waar je kind in de pauze en soms tijdens lesuren even kan uitrusten. Dit helpt met ontprikkelen, zodat hij of zij er daarna weer ‘fris’ tegenaan kan.
  • KPN Klassecontact is een service van KPN, die ervoor zorgt dat kinderen die niet in staat zijn om fysiek in de klas te zijn, toch de les kunnen volgen. Het is gratis, maar er zijn maar een beperkt aantal kinderen per jaar die er gebruik van kunnen maken.
  • Op de middelbare school niet van lokaal wisselen tussen de lessen door. Dit zorgt voor veel minder prikkels en is makkelijk te regelen. Helaas gaan niet alle scholen hierin mee, is mijn ervaring. Ik wacht nog steeds op de eerste school met wie ik hierover in discussie mag gaan!
  • Één dag in de week ‘vrij nemen’, bij voorkeur de woensdag. Hiervoor moet een afweging worden gemaakt: als deze woensdag vrij is, heeft dit kind dan meer energie, zodat hij of zij de rest van de week meer meekrijgt? Of hakt de woensdag vrij er te hard in met het schoolwerk? Ook hier zijn overigens weer praktische oplossingen voor te verzinnen.

Kortom: besef je dat ‘minder naar school kunnen’ bij deze kinderen geen reden voor paniek is. Het is zelfs heel begrijpelijk! Bedenk: hoe minder prikkels en hoe meer structuur, hoe meer energie je kind heeft. Klik hier en zorg voor zo min mogelijk prikkels, thuis en op school! En klik hier voor meer structuur, ook thuis en op school.

De meeste volwassenen begrijpen mij niet, maar jij wel.
F. (11 jaar)