5 manieren om de onrust in je hoofd te verminderen

Onrust in je hoofd komt vaak doordat er teveel gaande is. Je moet aan teveel dingen denken, bent niet zeker van andere dingen en blijft maar malen en malen, soms zelfs onbewust. Daarom hier vijf manieren om de onrust in je hoofd (en je lichaam) te verminderen!

  1. Schrijf alles op
    Hoe meer je moet onthouden, hoe voller je hoofd is. Wanneer je alles wat je niet mag vergeten opschrijft, maakt dat alweer veel meer ruimte in je hoofd, waardoor de onrust ook vermindert. Je hoeft namelijk niet meer bang te zijn dat je het vergeet!
  2. Maak duidelijk wat niet duidelijk is
    Weet je niet wat je de komende dagen gaat doen? Maak een schema! Zorg dat je zelf weet waar je aan toe bent, zodat je je niet steeds hoeft af te vragen wat je ook alweer gepland had.
  3. Vraag duidelijkheid van anderen
    Niet weten waar je aan toe bent kan voor ontzettend veel onrust zorgen. Wanneer iemand anders wat heeft gepland, wat jullie samen gaan doen, is het dus handig als je weet wat er precies staat te gebeuren. Verrassingen zijn leuk, maar kunnen ook voor ontzettend veel onrust zorgen. Maak dus een goede afweging: hoeveel onrust is de verrassing waard?
  4. Maak een wandeling of fietstocht
    Tijdens een wandeling of fietstocht heb je even de tijd om alles in je hoofd op een rijtje te zetten. Het leuke is dat dit vaak vanzelf gaat. Je geeft je hoofd namelijk even de ruimte om te denken, zonder dat je iets anders van jezelf verwacht. Plus dat de beweging en de natuur voor fijne hormonen zorgen, die hier alleen maar bij meehelpen. Oh, en als het regent: daar heb je paraplu’s voor! (Die tip kreeg ik zelf ooit, ze had gelijk ?)
  5. Ga creatief bezig
    Dit werkt eigenlijk hetzelfde als wandelen of fietsen. Even lekker je hoofd de ruimte geven om na te denken, terwijl je iets doet waar je vrolijk van wordt. Je onrust van je afschilderen werkt ook altijd heel goed, of het nou mooi wordt of niet!

 

Klik hier voor meer hulp bij dingen duidelijk maken en hier voor tips over hoe je prikkels kan verminderen! Voor ouders: klik hier en hier.

De meeste volwassenen begrijpen mij niet, maar jij wel.
F. (11 jaar)