Het Syndroom van Eerst Nog Even Dit in je voordeel gebruiken

Een tijdje geleden schreef ik al over het Syndroom van Eerst Nog Even Dit. Het hebben van dit syndroom, naam gegeven door Pieter Derks in ‘Spot’, houdt in dat je iets wilt gaan doen, maar ‘eerst nog even’ iets anders doet. Vaak omdat je erdoor afgeleid wordt. Onderweg naar de wc nog even wat spullen uit de gang in de kast zetten, onderweg naar bed nog even Wikipedia afstruinen etc. En dat kan úren duren! Maar wat als ik je zou vertellen dat je dit ‘syndroom’ ook in je voordeel kunt gebruiken..?

Nuttige dingen doen

Soms heb je van die dagen dat je een stel kleine dingen moet doen waar je geen zin in hebt. Mails sturen, een afspraak plannen etc. Dan kan je de hele dag voor je uit gaan staren en het aan het einde van de dag toch nog doen, of niet. Je kan ook gebruik maken van het Syndroom van Eerst Nog Even Dit! Daar gebruik ik vaak mijn ontbijt voor (dat kan uiteraard alleen als je thuis werkt).

Wat ik dan doe is onderweg naar het pakken van mijn ontbijt bewust denken “nou, het stelt ook niks voor, die mails, eerst even snel sturen en dan ontbijten!” Dan doe ik dat zonder dat ik er echt over nadenk én zonder dat ik de hobbels zie. Want, ik denk alleen aan mijn ontbijt en het feit dat ik best honger heb. Dit werkt uiteraard ook voor lunch, diner en andere dingen die je toch moet doen en waar je geen problemen mee hebt, zoals naar de wc gaan of douchen. Even snel iets doen wat toch nog moet en waar je geen zin in hebt, en dan lekker eten! Heb je meteen een beloning 😉

Grotere taken

Wanneer dit lukt met de kleine dingen kan je gaan kijken of je het ook kan uitbreiden. Soms heb je taken die bij elkaar horen, en samen misschien wel een uur duren. Als je dan ‘even snel’ voor het ontbijt één van die dingen doet, dan ben je al snel geneigd om die andere dingen die bij die eerste taak horen ook te gaan doen.

Een voorbeeld: op maandagochtend doe ik altijd mijn huishouden. Dit heb ik gebundeld in 3 taken: was in machine, afwas & afval, opruimen & stofzuigen. De eerste is de makkelijkste, want dat is een kwestie van mijn bed afhalen, de rest van de was verzamelen en alles in de machine gooien. Aanzetten en klaar! Kost me nog geen 10min. Dat kan ik dus ‘even snel’ voor het ontbijt doen. Maar als ik dat eenmaal heb gedaan, dan wil ik ook graag meteen even het afval naar buiten doen en als ik daarmee klaar ben doe ik meteen even de afwas. Voor ik het weet heb ik zo een aantal taken die normaal vijf kwartier duren gedaan! Zonder moeite en nog vóór mijn ontbijt! Dan heb ik na mijn ontbijt het idee dat ik dan pas aan mijn dag begin en hoef ik dat stomme huishouden dus helemaal niet te doen. Ideaal!

Let wel op, er zit een risico aan deze techniek. Heel specifiek dat je je wafels voor je ontbijt laat aanbranden als je ‘eerst even’ een blog wilt schrijven…… #oeps

Wil je meer leren over structureren en plannen? Klik hier (ouders) en hier (volwassenen).