Zes dingen waarvan je uitrust

Wat veel mensen niet doorhebben, is dat het hebben van een aandoening als Tourette, AD(H)D, OCD of autisme ook heel vermoeiend kan zijn. Eigenlijk is dat heel normaal, want je bent continu bezig om je hoofd op orde te krijgen, de wereld te begrijpen en die tics en hyperactiviteit slurpen ook energie! Daarom hier zes dingen die je helpen met uitrusten:

  1. Binchwatchen
    Staat dat hier echt? Jazeker! Binchwatchen is een uitstekende manier om je aandacht even op één ding te moeten richten, i.p.v. op alle dingen om je heen tegelijkertijd. Hierdoor worden je hersenen rustiger en rusten ze uit.
  2. Naar de bioscoop gaan
    Naar de bioscoop gaan werkt eigenlijk hetzelfde. Behalve dan dat je dan zelf niet op pauze kunt drukken en je mobiel uit moet blijven, waardoor je echt geen andere keuze hebt dan even lekker te genieten van de film! En wist je dat bioscopen ook overdag gewoon films draaien? Dan, plus de ma-, di- en woensdag avonden zijn heerlijk rustig. Oh, en in je eentje gaan is eigenlijk heel fijn hoor, probeer het maar eens uit.
  3. Mediteren
    Ze zeggen wel eens ‘mediteer iedere dag 15min en als je daar geen tijd voor hebt, doe het dan een uur’. Wat wil zeggen dat mediteren echt goed is voor de rust in je hoofd. Je kunt beter even rust nemen, dan lukt al het andere ook veel beter. Een goede app om mee te mediteren is de Headspace app, maar er staat ook van alles op YouTube.
  4. Een warme douche
    Even lekker je lichaam laten ontspannen onder een warme douche, wie rust daar niet van uit?! En laat dan meteen ook even je gedachten lekker de vrije loop gaan.
  5. Iets creatiefs doen
    Even lekker schilderen, kleuren, timmeren, wat je ook leuk vindt, als het maar creatief is en je aandacht vraagt! Je kunt je emoties kwijt en richt je even op één ding.
  6. Een dag rust
    Ik kan het niet, fulltime werken, dan draai ik echt door, mijn lichaam is daar niet voor gemaakt. Blame Tourette, blame ADD, het maakt niet uit, ik heb het vaak geprobeerd en het is gewoon geen optie voor mij. Het kan dus goed zijn dat jij datzelfde probleem hebt. Plan daarom elke week gewoon een rustdag in! Voor mij is dat woensdag, halverwege de week. Zorg dat je dan ook echt niks doet, alleen de dingen die hierboven staan. Echt uitrusten dus. En zorg er dan meteen ook voor dat de mensen in je omgeving dit weten, zodat ze ook niks van je verwachten op je rustdag.

Ik hoop dat je dit helpt met uitrusten. Voor tips om niet zo moe te worden klik je hier en hier.

De meeste volwassenen begrijpen mij niet, maar jij wel.
F. (11 jaar)